Direktlänk till inlägg 18 maj 2009

Vår älskade stuga!

Av Ulrika - 18 maj 2009 20:21


Här kommer en liten guidad tur på vår stuga. Bilderna är blandade från olika år, årstider och hela köret. Sökte bilder som tusan, vissa var jättefina men då skymtade jag något elände i bakgrunden och som inte finns längre. Dessa bilder är mest sanna..

Ska ta nya jättefina i sommar, vi gjorde ju ny grillveranda förra sommaren, iår ska vi göra kajen helt ny. Isen har med åren sprängt sönder den så nu är den livsfarlig..


Stugan är belägen på en ö ute i Kalix Skärgård. Vägen dit går båtledes, ingen väg för bilar (hurra). Mitt på holmen är det skog, alla har strandtomter och på ön finns ca 10 stugor varav hälften har folk i sig. Resten står mer eller mindre tomma.


Stugan från havet

Vårt paradis på jorden



Stugan

Vi ska bygga ut stugan om något år, bygga  ett riktigt sovrum, då kanske vi tar altanen samtidigt. Den är lite smal. När den gjordes var virket dyrt och man gjorde så smalt man kunde. Maken har byggt bägge stugorna, denna åt sin mamma sen hon blivit änka.


Gäststugan


Denna byggde Maken först, en stuga åt sig själv. Då var gamla stugan kvar ungefär där jag stod vid fotograferandet. Hans Mamma blev då så avundsjuk så hon började ta över stugan. Då byggde han en större till henne. Hon dog samma år som vi träffades. Då tog vi den större.

Denna ska rivas eller säljas. Den används inte något mer. Vi vill hellre ha platsen till odlingsytor och till utbyggnation av sovrum..


Bastun

Dyr byggsats. Värt varenda öre. Vi bastar nästan varje dag.

Inte så länge men en stund.


Dasset

Maken tog bilden i gräsperspektiv, han är duktig min Make. Jag skulle aldrig lägga mig i gräset. Spindelhelvetena finns där. Dom hörs inte. Men jag ser dom jag...


Utsikt från dasset..

Vill med detta säga att det är ganska trevligt att sitta därute och kacka. Vi har stora fartyg som passerar en liten bit ut bara.


Bild tagen längst ut på vår pir, nedanför stugan.


Allis framför fötterna.

Detta är en vanlig syn därute, man kommer gåendes på tomten och då gäller det att se upp, eller ner. Katterna slänger sig som en kamikazepilot framför fötterna, de vill nämligen bli kliade på magen en stund. Det får dom. Lite jobbigt bara när man har händerna fulla med matkassar...


Och ja, det är mina tår. Dom är inte vackra. Maken är rädd för mina fötter. För mina långa tår. För dom kan nypas. Hårt. Det förtjänar han. Som inte dyrkar Hustruns fötter ;)

Lägg märke till den blåa tånageln, på andra foten var stortånageln blå, men den är dold under katten. Samma dag tappade jag bägge naglarna. Det var fint.


Vill avsluta med två bilder, ena på sädesärleungarna som alltid fötts upp i en vattenkanna på bron. Men sen vi kom ut med katterna så spikade Maken upp den på väggen så dom skulle vara ifred.

Men förra sommaren kom dom inte tillbaka till kannan, då rev vi den fort. Det var inte så fint med en solblekt, sprucken vattenkanna på väggen ;)

 


Nedanför dasset plockade vi dessa bär. Vi har grannar som gärna kommer och plockar "våra bär", sju meter från vår stuga. Tycker det är ganska fräckt.

Vi har planer på att sticka ner en skylt med ordet pissränna... eftersom vår DassIsak utmynnar där *skrattar djävulskt*

Åkerbär





 
 
nilla

nilla

18 maj 2009 20:45

Vilket ställe!!! *svimmar*

http://nillalivet.blogspot.com

 
Ann-Louise

Ann-Louise

18 maj 2009 21:14

Vilket ställe! *ryser av välbehag* Men nu har jag 1000 ytterligare frågor; om man inte kommer dit med bil, måste ni bära allt (mat o dyl) på båten? Är det egen båt då, eller typ färja? Och VARFÖR finns det tomma stugor på denna vackra ö?

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ulrika

18 maj 2009 21:19

Nilla, svimma inte du kan göra dig illa! ;) men tack.

A-L. Japp, allt bärs från bil till båt, från båt till stuga. Vi har två egna små båtar, Maken har en och jag en. Tja, varför det finns tomma stugor är nog pga antingen norrläget, att dom har barn, att det är "delad" stuga i en släkt.. många olika anledningar. Vi är tre st som har toppenläge, kvällssol. Vi har det bäst!

Vi är ju beroende av vädret. Det är inte kul att ha storhandlat och när man kommer till båten så regnar det. Eller blåser, när det blåser hårt så är det jobbigt köra båt. Jag kör ju själv men det slår ganska mycket.

Fast jag älskar varje sekund. Och vi brukar flytta ut i mitten av maj och sen flyttar vi hem i början av september. Vi är därute klart mest av alla.
Katterna älskar det också ;)

 
Eva me flock

Eva me flock

18 maj 2009 21:57

*Nekar bestämt!!!* är INTE ett DUGG avis....
*visst ljuger jag bra??*

*Tipsar* jag å mina odjur... tja inkl maken.. kan gääääääärna bo där i gäststugan *nickar bestämt med huvudet* Prettyyyyyy pleaaaaase... *ber vädjande och väldigt vackert sockersött -nästintill sliskigt sött tillåmé*
Lovar i utbyte att du får bli bortskämd av makens kockkonst VARJE DAG ;0)

http://hexkatterhimlahundar.bloggagratis.se

 
Mofs..helt enkelt

Mofs..helt enkelt

19 maj 2009 06:11

Jag förstår att detta är det norrländska motsvarigheten till paradiset

http://mofs.bloggagratis.se

 
Snäckan

Snäckan

19 maj 2009 13:40

Så mysigt! Nu längtar jag ännu mer efter sommaren!

http://snackansfibrodagbok.blogspot.com

 
Truddelutt

Truddelutt

19 maj 2009 18:11

Vilket härligt ställe!!! *avis och gnäller* jag vill OXÅ ha en stuga vid vattnet...

Kramisar!!

ps. jag kan hyra in mig i den där lilla stugan. :)

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
Anna

Anna

19 maj 2009 20:17

Vilket smultronställe!
T.o.m dasset ser ju inbjudande ut... =)

http://annabellan.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika - 24 maj 2009 10:50

  Jag har bestämt mig för att flytta min blogg, och jag hoppas verkligen att ni kommer med mig *bedjande blick och lite fjäskande ögonlockvift*   Jag har lekt lite med nya bloggen ett tag och jag gillar endel grejer som finns där men inte här. Jag ho...

Av Ulrika - 24 maj 2009 09:32

  Vädret är grått och trist, det regnar lite duggigt. Härligt för potatisen. Jag har tänkt städa färdigt idag. Ganska märkligt vilka tankar som kommer när man städar. Jag tänkte igår på när jag var frisk. Då skulle städningen klaras av på kortast möj...

Av Ulrika - 24 maj 2009 08:52

    Fast man är liten är man minst lika viktig som en stor   -Nalle Puh- ...

Av Ulrika - 23 maj 2009 19:15

  ... på hur livet ser ut. Ganska bra kom hon fram till, även om hon hade endel önskningar hon kunde tänka sig få uppfyllda. Kanske en vinst på sisådär ett par miljoner tänkte hon, vilken ro dessa pengar skulle ge, samt lite tyg och gotta till hennes...

Av Ulrika - 23 maj 2009 18:57

      Att utvecklas är att vandra närmare bestämt från en ofullkomlighet till en annan   -Okänd- ...

Ovido - Quiz & Flashcards