Alla inlägg under maj 2009

Av Ulrika - 22 maj 2009 19:49


Hela dagen, så där ont som snuddar på migrän men som inte är det. Ont i nacken och bakhuvudet. Kan inte ens tänka, orkar inte tänka. Just nu sitter jag i soffan och försöker se en film bara för jag är less att ligga och stirra i taket.

Vackert väder har vi och jag sitter inne bakom nedvickade persienner. Har haft ett samtal med Maken och jag saknar honom rätt mycket faktiskt. Ska försöka uppbåda någon kraft att ta mig något ätbart ikväll, har inte ätit ett jota på hela dan, men när jag har ont så kväljer det bara.

Tog mig en kopp te med plenty många sockerbitar och fick upp blodsockret lite, men huvudvärken försvann inte. Den är ju nackrelaterad men försöka duger.


Avslutar detta pessimistiska inlägg med ett mer positivt. Den berömda balansen ni vet.

På återseende imorgon om inte huvudvärken ger sig...


 


Det är aldrig för sent

att få minnen för livet


-Bo Säfström-

Av Ulrika - 22 maj 2009 11:09


Saltströmmingskunden imorse känner jag väl. Hon frågade hur länge till Maken ska vara borta.

Max två veckor skulle jag tro, svarade jag.

-Har han varit hem någonting?

Nix, men vi träffades ju förra helgen i Umeå.

-Javisstja svarade hon. Men då är ni ju som nykära då ni träffas sen, nykära en vecka kanske sa hon positivt uppeppande och lite drömmande.

Hennes make som satt i bilen sa ironiskt och flinande - snarare några timmar kanske.

Jag sa att jag håller nog med din make, max ett par timmar så är man igång med vardagstjafset igen ;)


Och så är det ju. Och det är ju så jag vill ha det. Särboförhållande är inget för mig. Bara dela pluttinuttiga stunder och inte vardagen. Lite lagom vardagstjafs varvat med asgarv, ironi, kel, flin och gliringar...mmm.... I Like!

Av Ulrika - 22 maj 2009 10:50


.... och hela dagen känns olustig. Som om jag glömt något viktigt.

Jag önskar jag kunde skylla på någon annan, men felet var ju mitt, eller mitt och mitt egentligen var det mobilens fel.

Detta är andra gången, men förra gången så spelade det ingen roll för då skulle jag vila middag och jag trodde att jag sov så hårt att mobilen hann ringa ut..

Men idag. Jag steg egentligen upp nästan halv sex, men jag la mig på soffan och kollade tv, men sen så tänkt jag att somnar jag så somnar jag, jag har ju ställt mobilen.

Hm...

Jag vaknade alltså kl 8.06 och skulle vara på lab 8.00 för provtagning. Jäklar och lite till tänkte jag, störtade upp och ringde VC, passar det om vi ringer upp dig klockan (nummerrösten ni vet) åtta och tio i förmiddag. Ja, för fan tänkte jag och hoppade i duschen. Men eftersom kl var tio över så hann jag precis blöta mig så ringde dom och jag fick ny tid kl.10 Pust.


Nå, jag började studera mobilens alarm. Ställde larmet på en minut och ingenting hördes. Provade igen. Bytte larmsignal. Provade igen. Sen provade jag att bocka av lite av varje så NU ringer fanskapet. Så dags va.

Det blir stört hela dygnsrytmen på något sätt när man försover sig.


Nu är jag stucken och hemkommen igen. Jo, förresten så knackade det ju försynt på dörren 9.15, jag satt i trosor i soffan. Smög som en indian och fiskade upp ett par brallor och kunde efter påtagandet öppna. Sålde en hink saltströmming, och kände mig åter igen tagen på sängen ;)


Nu ska jag ta morgonteet, har nyss tagit morgonmedicinen så det dröjer nog ett tag tills jag är mitt viga smidiga jag igen *flinar försmädligt*

Av Ulrika - 22 maj 2009 10:41



Ordentligt te är mycket trevligare än närapå te, som är en sådan där måltid som man genast

glömmer bort igen.


-Nalle Puh-

Av Ulrika - 21 maj 2009 22:37


Igår när jag kom hem så låg ett paket på bron. Till mig. Konstigt, jag kunde inte minnas att jag beställt från Lapp-Eliza. Var något restnoterat?

Jag tog in paketet och undrade om jag skulle öppna det eller kontakta Lapp-Eliza eller Elisabeth som hon heter. Nå, jag öppnade det och inuti låg en Tutto bag, en liten orange en. Ingen faktura eller orderbekräftelse följde med. Konstigt.


Jag gick och mailade Elisabeth och frågade om något blivit fel, jag har inte beställt någon och jag undrade om jag av misstag fått någon annans. Jag skrev också att rätt ska vara rätt, men svara snabbt innan jag börjar använda den ;)


Fick svar idag. Jag hade ju vunnit väskan! Bara en sån sak. Varje månad lottar dom ut tre vinster, en symaskin (sån jag har) en mellantuttobag (sån jag nyss sålt för att jag inte använde den) och en tuttobag mini. Precis som klippt och skuren för mig.

Tutto serien är bl.a en stor stabil väska på hjul, sen kan man köpa till väskor som passar att stå ovanpå. Detta är alltså för symaskiner och tillbehören, tyger och allt annat. Perfekt för kurser..


Så jag blev så glad för min vinst. Jag hade inte ens kollat på hemsidan, mailet hon skickade har jag inte sett röken av..

Vilken glad överraskning.


Nu ska jag gå och lägga mig. Ska på lab för provtagning imorgon bitti och vill inte försova mig. När jag inte har Maken som kan puffa i mig, så kan jag numera lätt sova över en signal..


Nightynight


Av Ulrika - 21 maj 2009 20:35



Det bästa med en bok är inte de tankar den innehåller

utan de tankar den framkallar

Av Ulrika - 21 maj 2009 19:05


Min rara lilla 1,8 kg´s katt är borta och hennes plats har tagits av en djungelkatt. Hur kommer det sig att lilla tysta goa Allis har fått en ny förklädnad. I hennes ställe finns nu en djävlaranammakatt. Hon piper inte längre, hon vrålar. För allt.

Rätt som det är som en blixt från den klara himlen hör man vrålet. Det börjar inte som ett litet jam utan det börjar med ett högt vrål, och där kommer hon graciöst stigande. Jag frågar vad hon vill. Hon vrålar om möjligt ännu högre.


Vad vill hon då? Ni som tror hon är sugen på en kattgubbe, sorry hon är snöpt.

Nej, det är så enkelt att hon kanske vill

- nosa på lite ny mat. Inte äta men vill ha nytt iaf.

- gosa lite. Hoppa upp och lägga sig kring halsen och slicka på mitt hår/hals/öron under högljutt spinnande.

- vill busa. Ja, ge järnet genom huset. Busa med Människa är jättekul, jaga mig jaga mig..

- att det ska hända nåt kul...

- få godis

- vila

- sova


Det kan alltså vara vad som helst hon vill, hon låter numera likadant. Vrålar som värsta kåta kattgubben..

Just nu verkar det vara gossning hon är ute efter. Men man kan aldrig vara säker.


Jag tror hon är tokvårkänslig. Hon vill ut till gräset, ut till stugan och springa fram och lukta på alla märkligheter.. Hon är en älskad katt Allis. Men högljudd. Så högljudd att man blir galen på henne.

Men nu så vill hon goas och för att bevara husfriden så goas vi ;)

Nu.Typ

Over and out..

Av Ulrika - 21 maj 2009 13:06




..det går långsamt men ändå framåt. Jag har gjort en paj till, insåg att jag hade en massa riven ost över så jag gjorde en paj samt bakade ostpinnar. Inte illa för en skruttig kärring. Så nu har jag paj att frysa till många mål samt en burk ostpinnar att gnaga på. Ostpinnarna är rullade i paprikapulver och salt, dom är underbart smarriga...


Fotlederna är fortfarnade stela men jag har börjar pyssla lite i mitt syrum, det är så himla kul när man känner att det är ordning i alla utrymmen (läs de flesta iaf).

Otroligt vilken känsla. Sen vi flyttade hit så har jag haft kaos i alla garderoberna, dåligt med hyllor gjorde så att allt samlades på golvet. Och växte sig högre. Jag gjorde något halvhjärtat försök någongång men orkade aldrig göra färdigt.


Nu känner jag inte längre att väggarna kryper på mig, det har varit som om det har varit smockfullt överallt fast det inte har varit det. Nu när var sak är någorlunda på sin plats känns det mer luftigt. Svårt att förklara.

Nu går jag mest omkring och myser, har plockat fram lite band och gör små fina nystan av dom, bara för att få ordning där också. Härlig känsla. En torsdagsöndagskänsla liksom.


Håller på att välja ut lite tyger till några småprojekt jag har, ska också kolla hur läget ligger med båttäcket. Det är så länge sen jag sytt på det att jag inte minns status på tillskurna remsor, hur många block har jag kvar etc. Så jag knogar på i sakta mak. Härligt. Tål att sägas en gång till.  


Härligt.



Ovido - Quiz & Flashcards